تاول آفتاب سوختگی: علائم، عوارض و درمان

${Blog.writer.name}
نویسنده اسکیناپ

سوختگی درجه‌ یک ، لایه سطحی پوست را تحت تأثیر قرار داده و قرمزی و حساسیت خفیف پوست ایجاد می‌کند. حتی ممکن است در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از آسیب، باعث پوسته ریزی جزئی شود. تاول آفتاب سوختگی می‌تواند بسیار دردناک باشد و بهبود آن حدود یک هفته طول بکشد.

آفتاب سوختگی شدیدتر که به‌ عنوان سوختگی درجه ‌دو شناخته می‌شود، باعث آسیب در لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌شود. این نوع سوختگی باعث ایجاد تاول روی پوست شده و بهبود آن زمان‌بر خواهد بود.تاول‌ها معمولاً چند ساعت پس از آفتاب سوختگی ظاهر می‌شوند، اما گاهی اوقات ممکن است تا ۲۴ ساعت بعد خود را نشان دهند.

این نوع سوختگی، همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست و ملانوما  را افزایش می‌دهد. پس از بهبود تاول‌ها، جای زخم‌ تاول که به شکل لک‌های تیره یا روشن در سطح پوست ظاهر می‌شوند، می‌توانند به مدت ۶ تا ۱۲ ماه همچنان قابل ‌مشاهده باشند.

علائم آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی به‌صورت برجستگی‌های ریز روی پوست ایجاد می‌شوند. این برجستگی‌ها از نظر ظاهری معمولاً سفید یا شفاف و مملو از مایع هستند؛ این مایع می‌تواند لنف، سرم، پلاسما، خون یا چرک باشد.

بیشتر افرادی که دچار آفتاب سوختگی می‌شوند، تاول‌ها را بسیار دردناک می‌دانند، خصوصاً در صورت لمس تاول ناشی از آفتاب سوختگی و یا برخورد آن با لباس این شرایط تشدید می‌شود. همچنین ممکن است محل تاول، احساس خارش زیادی ایجاد کند. با این ‌حال، با آغاز فرآیند بهبود تاول‌ها، عوارض ناشی از آن مانند درد و خارش نیز کاهش می‌یابد.

عوارض آفتاب سوختگی چیست؟

عوارض احتمالی آفتاب سوختگی را بررسی کنید

تاول آفتاب سوختگی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به‌ شدت آفتاب سوخته شود. به همین دلیل، عوارض دیگر ناشی از آفتاب سوختگی شدید نیز ممکن است در فرد دیده شود. این عوارض عبارتند از: تهوع و استفراغ،  کمبود آب بدن،  تب و لرزو گیجی می باشد.

در صورت مشاهده این علائم پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، بدون توجه به بروز و یا عدم بروز تاول پوستی ، به پزشک مراجعه کنید.

تاول های آفتاب سوختگی به ‌تنهایی عوارض کمی دارند، اگرچه در صورت برداشتن یا ترکاندن ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند. در صورت بروز عفونت، ممکن است نیاز به دارودرمانی باشد و احتمال ایجاد اسکار و جای زخم نیز بیشتر خواهد بود.

از آنجایی که تاول آفتاب سوختگی معمولاً در افرادی که دچار آفتاب سوختگی شدید می‌شوند، ایجاد می‌شود؛ متأسفانه خطر ابتلا به سرطان پوست نیز در این افراد بیشتر است.

0

مطالب مشابه

19ام دی ماه 1400
خواندن 2 دقیقه

لکه های پوستی قهوه ای

نوشته اسکیناپ
17ام فروردین ماه 1400
خواندن 5 دقیقه

هر آنچه که باید درباره اگزمای پوستی بدانیم

نوشته اسکیناپ
17ام فروردین ماه 1400
خواندن 10 دقیقه

هر آنچه که باید درباره بیماری پسوریازیس بدانیم

نوشته اسکیناپ